Cum să scrii un Roman: Ce trebuie să conțină și exemple

Cum să scrii un roman... Puțini spun spun că este ușor, mulți susțin opusul. 
De câte ori n-ai auzit: „Nimeni nu se naște învățat,” și totuși, unii dintre noi (norocoși, nu glumă), se nasc cu arta creativității, alții o învață. 
Ce trebuie să conțină un roman? 
Depinde. 

Exemple nu vor fi multe în această postare, deoarece este deja super lungă și nu vreau să plictisesc. Scriu o carte despre asta – exclusiv la cererea cititorilor. 
Nu am prea mult timp pentru a mă ocupa de o carte pe care nu am plănuit-o, dar pentru cine altcineva scriu, dacă nu pentru voi? 

desen carte cu pagini cu cer negru pe fond alb
Așadar, vrei să scrii un roman. 
Ori cine știe că ai început deja să-l scrii, poate pe o foaie de hârtie, poate pe un document electronic sau poate că povestea se desfășoară deslușit în mintea ta în fiecare seară.
Ai dorința arzătoare de a intra în universul fascinant al ficțiunii și de a crea o poveste captivantă, am înțeles.

Hai să despicăm în detaliu ceea ce face un roman de ficțiune de impact.
Îți voi oferi câteva sfaturi practice și exemple care să-ți îndrume pașii în această călătorie creativă.

1. Personaje reale și ușor de înțeles: 

Pentru început, concentrează-te asupra personajelor tale. Indiferent dacă sunt personaje fictive, poate extratereștri, elfi, vrăjitori etc., ele trebuie să fie ca exact ca oamenii adevărați, cu vise, conflicte și trăsături care să le facă memorabile. Scopul tău este ca cititorii să se conecteze cu ele.

Acesta este secretul unei cărți de succes: cu cât mai mulți cititori se pot relata la povestea sau unul dintre personale tale, cu atât cartea ta va avea mai multă notorietate.

Dacă te gândești instinctiv la Harry Potter și părerile de mai sus par să fie fără sens, consideră faptul că mulți oameni visează la un univers paralel, la o viață diferită de ceea pe care o trăim pe acest pământ. Orice povestea reală sau fantastică are potențialul de a câștiga o grămadă de adepți.

2. Alege nume adecvate

Când scriu un roman, dacă nu am deja un nume în minte (de obicei, am), fac o căutare într-un motor de căutare. Vreau să știu ce înseamnă numele pe care le aleg. Misiunea meu este de a găsi nume care să exprime personalitatea caracterului.

Personal, iubesc în mod particular numele: Maria, Adrian și Gabriel.

Maria:
Origine și semnificație: Numele Maria are origini în limba ebraică și înseamnă „cea iubită” sau „cea aleasă”. Un nume foarte popular care are clar conotații religioase, asociindu-se adesea cu Maica Domnului în tradiția creștină.

Adrian: 
Origine și Semnificație: Numele Adrian provine din limba latină și înseamnă „om de mare” sau „locuitor al mării”. A fost folosit încă din perioada romană și a devenit un nume răspândit în numeroase culturi.

Contrar acestei semnificații clasice și populare, pentru mine, nu știu exact de ce, numele Adrian mă duce cu gândul la o personalitate complexă: om solitar, introvertit și măcinat de gânduri contrastante. 

Gabriel:
Origine și Semnificație: Numele Gabriel are origini ebraice și înseamnă „fortăreață a lui Dumnezeu” sau „băiat al lui Dumnezeu”. Este un nume care apare în tradițiile religioase, fiind asociat cu arhanghelul Gabriel în creștinism.

Ca o paranteză, Maria a fost numele mamei mele, care a trecut la cele veșnice de curând. Inima mea este în doliu absolut.

Deși îți sugerezi să folosești nume ușor relatabile, nu trebuie să te rezumi la nume pe care le cunoști, mai cu seamă când scrii un roman distopic, de exemplu.
Inventează tu un nume, după placul tău. 
Exemple: 
  • Brindomael
  • Marinexa
De ce sugerez să folosești nume pe care le auzi și de care cititorii (unii) se vor simți atrași irezistibil?

Eram într-o librărie și pe rafturile aglomerate un titlu dintre toate mi-a sărit în ochi: „Cristina”. 
Am scos instant portofelul și am plătit vreo 11 euro (parcă). 

Mi-a plăcut? 

Nici pe departe. Nu-mi amintesc plotul deloc doar că am rămas dezamăgită. 
Dar am cumpărat-o. Capisci? (clișeu). 

Când alegi nume comune pentru personajele tale, întreabă-te câți oameni vrei să fie atrași de povestea ta. 
Și asta, ai înțeles deja, este valabil și pentru titlu cărții. Bonus. 

3. Intensificarea tensiunii și a conflictului: 

Fiecare pagină trebuie să aibă ceva care să ridice tensiunea, să te țină în suspans. Crescendo! 
Pune-ți personajele în situații încâlcite și fă în așa fel că acestea să aibă un impact (pozitiv) asupra desfășurării poveștii.

Gândește-te la ceva prin care ai trecut tu sau cineva apropiat. Sunt sigură că ai fost în ipostaze complicate sau martor/ă la circumstanțe perplexante (?!) și ai de unde alege. 

4. O poveste care nu te lăsă să renunți la pagini:

Un început minunat trebuie să aibă și un final pe măsură. Construiește o poveste care să atragă atenția cititorului încă de la început și să-l captiveze atât de puternic, încât să nu poată renunța să o parcurgă.

Ușor de spus, greu de făcut, dar nu imposibil. Inspiră-te la poveștile de succes ale altora. 

5. Lumea detaliată și autentică, ambientul clar: 

Indiferent dacă te afli într-un tărâm magic, într-un sătuc de munte sau într-o metropolă, descrie locul cu în detaliu. Totul să fie vivid. Fă ca cititorii să se simtă ca și cum ar putea să atingă, să vadă și să simtă totul.

Exemplu: 
„Sătucul acesta de poveste este înconjurat de munți înalți și acoperiți de zăpadă imaculată. Aerul este proaspăt, dar tăios. Brr! Simți frigul în nări, părul îți îngheață în nas, însă asta nu te împiedică să adulmeci mirosul de pin și brad. Pădurea de conifere care înconjoară satul pare un voal de verde închis, cu vârfurile copacilor purtând cu semeție o mantie de un alb strălucitor.
Casele din lemn masiv au acoperișuri înclinate pentru a preveni acumularea zăpezii. Pragmatism. Fumul se ridică liniștit din coșurile de fum, împrăștiind un iz de lemn ars. Pe ulițe, oamenii, mai mult bătrâni, poartă paltoane groase și căciuli de lână. Deși merg anevoios, pe fețele lor zâmbitoare se citește.. seninătatea. O seninătate eluzivă pentru noi, orășenii. 
În centrul satului se află o piață mică, unde, o dată pe săptămână, sâmbăta, localnicii vând produse proaspete: legume, fructe, brânzeturi și pâine coaptă în casă, pe vatră sau la cuptor. 
Și azi e sâmbătă! Ce noroc! Miroase a cozonac proaspăt și mere cu scorțișoară. 
Ah, cât iubesc aceste miresme! Mamă, unde ești...?
Pe un deal din apropiere, copiii, puțini, se joacă în zăpadă, râzând și țipând de bucurie.
Priveliștea este de o frumusețe copleșitoare, cu munții care se înalță măreț în fundal și cerul albastru și limpede deasupra. Este un loc unde natura și omul conviețuiesc în armonie, un loc de pace și liniște departe de agitația lumii moderne. Aici, în acest sătuc de munte, te poți simți cu adevărat conectat la natură și la ritmul ei liniștit. 
Rege și regină, iar eu sunt prințesa lor.”  

6. Voci unice și stiluri originale: 

Dă fiecărui personaj o voce unică și potrivită personalității sale. Stilul tău de scriere ar trebui să se potrivească cu atmosfera poveștii. Este musai să simți cam cum ar gândi personajul principal și scrie în consecință. 

7. Dialog natural și eficient:

Dialogul este cheia pentru a dezvălui informații și pentru a face povestea să prindă viață. Asigură-te că dialogurile sunt naturale și contribuie la dezvoltarea personajelor și a poveștii.

Exemplu: 
Gabriel intră în cameră cu un zâmbet larg pe față. Parcă tâmp. 
Maria, cufundată în lumea poveștii pe care o citește, nu-l aude și tresare cu putere când acesta vorbește. Foile foșnesc, gata să se rupă.
— Maria, ce faci? Tot cu nasul în cărți? Suntem în era tehnologiei. Cine mai citește cărți de hârtie acum?
Fata de 13 ani îl privește cu un mixt de milă și tristețe.
— Suntem atât de diferiți. Parcă nici n-am fi frați. 
— Ei, ce să mai discutăm acum. Mereu aceeași poveste. Hai să mergem la cinema. Vii?
— Nu! Vreau să termin cartea. Lasă-mă-n pace! spune Maria îmbufnată, dând brutal la o parte din ochi o șuviță rebelă de păr ondulat de culoarea aurului.
— Și eu cu cine merg atunci? Niciodată nu vrei să faci ce vreau eu.
— Păi nu, că mie nu-mi place ce-ți place ție. Gusturile noastre sunt la fel de distante precum stelele de pe cer. Și dacă tot veni vorba, n-avem canale de streaming?
— Mare filozoafă ești, ai devenit și astronomă acum, spune Gabriel în batjocură.
Ochii verzi ai Mariei încep să danseze în lacrimi. Gabriel lasă capul în jos, știe că a rănit-o. Sora lui mai mică este lumina ochilor lui și totuși...

8. Evitarea cliché-urilor și adăugarea de figuri de stil: 

Clișeele sunt o capcană în care putem cădea cu toții. Vezi mai sus (inclus intenționat): „Sora lui mai mică este lumina ochilor lui..”
Folosește ceva inedit și surprinzător în povestea ta. 
Originalitatea face diferența. Și asta nu e deloc ușor de găsit. 

În loc să scrii: „Era o noapte întunecată și furtunoasă…”, care este un clișeu des întâlnit în literatură, încearcă ceva de genul: „Noaptea se înfășura în jurul orașului ca un șarpe de abanos, cerul părea să fi înghițit toate stelele iar vântul șuiera ca un lup singuratic, rătăcind prin pustietatea întunecată.” 

Cu toate acestea, eu nu mă tem să folosesc clișee. Oamenii le cunosc, le provoacă emoții, le aduc în minte amintiri demult uitate. 

9. Revizuire constantă și pasiune pentru editare: 

Scrierea e doar începutul. 
Pentru mine, scrierea este o plăcere, îmi vine natural – adică fără niciun efort. Dar corectarea și editarea... vai de capul meu. Da. Îmi dau mari dureri de cap. Gramatica, sintaxa... of!

Revizuiește și editează neîncetat pentru a îmbunătăți totul – structura, limbajul și fluxul poveștii.

Cum spun des, dacă nu îți permiți un editor profesional, fă-o tu, dar numai după 6-12 luni după ce ai terminat de scris romanul în totalitate.

Cere prietenilor să te ajute, dacă nu poți aștepta atât. 
Oferă cartea gratuit oamenilor pasionați de citit, explicându-le clar că este în format „beta”, adică în revizuire. Numai că acest lucru are anumite riscuri.

Care sunt acestea?

Cel mai important: dai idea altora și dacă este într-adevăr ceva inedit, o vezi imediat într-un film. Cum mi s-a întâmplat mie și multor altora.

Dar poate idea mea nu era chiar unică. Este greu de crezut, dar o idee poate fi împărtășită de mai mulți oameni, aflați în „colțuri” diferite de glob.

Personal, cred că sunt puține lucruri despre care nu s-a scris deja, numai că noi nu știm. Poate aceste cărți sunt rătăcite prin cotloane de mansarde sau n-au avut publicitate și absolut nimeni nu a auzit de ele.
Singurul lucru despre care nu s-a scris deja cu siguranță, este viața ta. 

Sper că această postare despre cum să scrii un Roman, ce trebuie să conțină și exemplele te-au ajutat. În acest caz, m-aș bucura să-ți citesc părerile. 

Înainte de a încheia, partea cea mai grea, incomensurabil mai grea, nu este inclusă în această postare. Dacă mă urmărești de mult, știi la ce mă refer: Promovarea.
Fără campanii masive de publicitate, cărțile tale, oricât de extraordinare ar fi, rămân în anonimat.

Însă, despre asta citești îndelung pe acest blog: 

Dar și mai mult în lucrarea (care are două ediții, prima semnată cu Cristina G., a doua – revizuită – semnată cu Cristina Gherghel): 
  • Publica Gratuit si Vinde-ti Singur Cartea – format electronic pe Google Books (dar nu numai). Apasă aici ca să o vezi. 
  • Publica Gratuit si Vinde-ti Singur Cartea – format tipărit (paperback) pe care o găsești pe Amazon (dar nu numai). Apasă aici ca să o vezi. 
Concluzie:
Scriitorule visător, amator sau profesionist, nu ieri, nu mâine, ci acum e timpul să te arunci pe aripile scrisului. 
Experimentează, fii curajos/oasă și, mai presus de toate, bucură-te de călătoria creativă. 
Lumea și poveștile pe care le creezi sunt unice, chiar dacă alții au mai scris despre același subiect, așa că lasă-ți imaginația să zboare și fă-ți un drum magic printre cuvinte.  
Spor la scris și mult succes! 

Mai multe pe această temă într-o nouă carte. Stai la curent. 

Gratitudine față de cei care mi-au scris în privat și mi-au cerut să dezvolt acest subiect. 

Sincer, gândul îmi este la preaiubita mea mamă. Îi este frig oare? 


⭐⭐⭐⭐⭐

Îți mulțumesc din suflet dacă mi-ai recenzat pozitiv cărțile. 
Știu că ai fost mai mult decât generos/generoasă. 
Sunt conștientă de faptul ai închis ochii în fața erorilor de exprimare (și altele). 
Recunoștința mea este infinită. 
Crezi sau nu, mă rog pentru tine-n fiecare seară. Da. 
Nu închid ochii înainte de a mulțumi cerului pentru fiecare om care apreciază ceea ce fac și vede eforturile mele. 
Universul o să-ți întoarcă înmiit înapoi fericirea ce împrăștii. 
Cred în legea atracției așa cum cred că este destulă abundență pentru toți oamenii pe lume. 
scris rosu albastru si stele galbene

Ia-ți destinul în mâini și publică-ți singur/ă munca chiar acum! GRATUIT!

Dacă nu ți-e frică de recenzorii nemiloși și până să fii publicat/ă de o casă de editură tradițională, publică singur GRATUIT pe Google Partners, Draft2Digital ori alte edituri virtuale. Sunt foarte multe. 

💞💛💙
Dacă te-am ajutat cu ceva sau te-am făcut să zâmbești, consideră să te înscrii la canalul meu pe YouTube, să apeși pe îmi place, să împarți cu prietenii și, în cazul în care ai timp, m-aș bucura nespus să-ți citesc părerile pozitive. 

💯Legea recompensei 

Comentatorii care împart fericire au foarte multe șanse să citească gratis cărțile mele de auto-ajutor și pentru dezvoltare personală. Dar nu numai. 

Credit fotografii
Unele sunt de pe Pixabay, altele (precum cea de mai jos) de pe PngTree

desen ceasca cafea inima si trifoi cu patru foi

În cazul în care ai nevoie de SEO și coperte pentru cărți ori alte servicii de care nu ai timp să te ocupi, aici ai câteva linkuri directe: 

 În ceea ce privește promovarea și SEO, te încurajez să vizitezi SEOclerk: 

Eu folosesc serviciile acestor platforme de mulți ani. 
SeoClerk este mai ieftin, ai însă grijă la calitate. 

🤑
Și dacă n-ai cont bancar în care să primești banii din vânzarea cărților, cred că știi de PayPal. 
Nu toate platformele de publicare, acceptă un cont de PayPal. 
Eu folosesc WISE – o bancă online care-mi oferă un cont curent în toate valutele lumii (ori aproape).
Adică, în acest cont pot primi orice valută și rămâne în forma originală (nu se schimbă automat în alte valute).
Are logică ce scriu?
Consider că-i un lucru foarte mare să ai un cont multi-currency.
Ai linkul aici, dacă ești interesat: https://wise.com
PayPal, dacă nu ai deja: https://py.pl/yl4LQ 

🙏Disclaimer
O parte dintre linkurile oferite sunt linkuri de afiliat. 
Asta înseamnă că eu câștig un procentaj din (eventualele) vânzări generate de aceste linkuri. Pe tine nu te afectează cu nimic. 
Trebuie să-mi câștig și eu existența. 

Interesat de câștig pasiv? 

Abonează-te la emailul ocazional (apasă aici), dacă vrei să ai știri de la mine din când în când. Pregătesc foarte multe surprize. 


Succesul tău să nu depindă niciodată de falimentul altora. 

S-auzim numai de bine! 🙌


Niciun comentariu

Întrebările și opiniile sunt binevenite, chiar dacă sunt critice.
Respect este cuvântul de ordine.
Toate comentariile sunt moderate: dacă conțin spam, limbaj licențios, ofense și atacuri la persoane, nu vor fi publicate.
Mulțumesc și spor la muncă.